V mnohých receptoch sa uvádza, že obilniny, strukoviny, orechy a semená je dobré pred prípravou namočiť. Viete prečo?
Čo sa vlastne pri tomto procese deje a ako správne postupovať?

Jednoducho povedané: namáčaním, klíčením a fermentáciou zvyšujeme nutričné vlastnosti potravín a uľahčujeme telu ich trávenie.

Skúsme sa na to pozrieť zblízka

Namočením do vody stimulujeme proces klíčenia, akoby sme dávali signál: "Tak a teraz môžeš rásť". Prakticky sa stane to, že sa začnú uvoľňovať inhibítory enzýmov. Sú to malé molekulky, ktoré sedia na enzýme a blokujú jeho ďalšie interakcie. Enzým takto nemôže vykonávať svoju robotu.

A teraz ešte bližšie

Oriešky, semená a obilniny obsahujú kyselinu fytovú (IP6, inozitol hexafosfát), ktorá slúži ako zásobáreň fosforu. Ak ich zjeme bez akejkoľvek úpravy, dostávame do tela aj kyselinu fytovú. Tá sa následne naviaže v našom tráviacom trakte na dôležité minerály ako zinok, železo, horčík, vápnik, ...a brzdí ich vstrebávanie. Preto je dobré kyselinu fytovú najskôr čo najviac eliminovať - napríklad namáčaním.

Okrem toho, že kyselina fytová bráni poriadnemu využitiu prospešných nutričných látok, prispieva tiež k zápalom v tráviacom systéme. Takto sa ničia črevné klky, zodpovedné za vstrebávanie živín a koledujeme si o gluténovú intoleranciu. Preto ak sa chceme vyhnúť napríklad celiakii, je dobré obilniny namáčať. Vyhýbame sa tým stresu v tráviacom systéme a auto-imúnnym symptómom.

Takže, ako správne postupovať, pri namáčaní obilnín, strukovín, orechov a semien?

  • Ideálne, nechať ich namočené v čistej vode cez noc (do vody môžete pridať trochu citrónovej šťavy alebo jablčného vinného octu). Nenechávajte ich namočené viac než 2-3 dni a aj v tomto prípade vymieňajte často vodu za čistú. Pri dlhom namáčaní hrozí oxidácia a degradácia užitočných živín. Pozor tiež na teplotu vody, voda musí byť studená!
  • Dobre prepláchnuť. Prepláchnuté a dobre vysušené ich môžte uzavrieť v čistej nádobe a v chladničke tak vydržia niekoľko dní až týždeň. Takto sú neustále po ruke a môžeme ich pridať do akéhokoľvek jedla, alebo použiť ako prvú pomoc proti hladu

Viem, je to robota navyše a málokto z nás stíha už aj bez takýchto plánovačiek. Ale verte, čas strávený takouto prípravou sa vyplatí a odmenou je menej zaťažovaný tráviaci systém.

Zdroje literatúry:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8777015
[2] http://www.naturalnews.com/024508_grains_gluten_WHO.html
[3] http://www.naturalnews.com/036399_fermentation_digestion_grains.html
[4] http://www.naturalnews.com/035413_breads_gluten_intolerance_recipes.html
[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

Zdieľať



Komentáre

Zobraziť profil paradigm shift
~ 27.05.2013 - 17:48

Vyborna tema!
My sme minuly tyzden zhodou okolnoti prezentovali na EIHA konferencii (eiha.org) temu Zmeny tukov v naklicenovm konopnom semienku.
Prezentacia je v EN a mozete si ju pozriet na scribde:
Changes of fats in germinating hemp by Paradigm Shift

Zobraziť profil emko
~ 27.05.2013 - 18:46

super link, vdaka :)

Zobraziť profil Betka
~ 25.05.2013 - 09:20

Poučný článok,ďakujem a teším sa na ďalší.

Zobraziť profil kika
~ 25.05.2013 - 07:56

Už sa teším na ďalšie zaujímavé články!!!!

Zobraziť profil Horalka
~ 24.05.2013 - 19:48

Inak, zabudla som pochváliť článok. Ďakujem, dozvedela som sa veľa zaujímavého. Človek sa učí celý život.

Zobraziť profil emko
~ 24.05.2013 - 19:53

dakujem aj ja :)

Zobraziť profil stefan
~ 24.05.2013 - 19:16

chcem sa spytat..., ci ta voda z namacania je pouzitelna..., alebo skodliva...?

Zobraziť profil Horalka
~ 24.05.2013 - 19:39

Ja by som ju použila na zalievanie asparágusu :-)

Zobraziť profil emko
~ 24.05.2013 - 19:37

pouzitelna, podla toho, na co ju chcete pouzit :)

ak namacate kvoli sebe a svojmu traveniu, tak urcite vodu zlejte, aby ste sa prave zbavili spominanych nutricnych inhibitorov..

je ale tazko a asi nespravne pouzit pojem skodliva, pretoze aj napriklad kyselina fytova nie je len ciste zlo a su okolnosti, kedy ma pozitivne ucinky..
Napriklad, ak by ste mali hemachromatozu (tendencia absorbovat prilis vela zeleza), tak moze byt kyselina fytova pre vas dokonca uzitocna, pretoze vam pomoze redukovat absorbciu zeleza, ktore vam inak ublizuje..

a podobne..

Jednoducho je tazko generalizovat, toto je dobre a toto zle ..ja to velmi nemam rada, vzdy je lepsie sa zamysliet, zistit si co najviac a verit kus aj svojmu instinktu. Nasi predkovia boli mudri aj bez serioznych vedeckych vyzkumov, jednoducho naklicili psenicu/jacmen, dali zapiect a aj si pochutili, aj si nadopovali telo vyzivnymi latkami ako sa len dalo :)

Zobraziť profil Desana
~ 24.05.2013 - 18:32

Úchvatný a veľmi pekne napísaný článoček. Ďalšie skvelé informácie. Želám krásny večer.

Zobraziť profil emko
~ 24.05.2013 - 18:37

Dakujem velmi pekne!
Ma to nakoplo napisat coskoro dalsi :)

Zobraziť profil kika
~ 24.05.2013 - 18:06

veľmi zaujímavý a poučný článok ,oslovil ma, ďakujem !!!

Zobraziť profil emko
~ 24.05.2013 - 18:10

dakujem, som moc rada :)

nechcela som sa moc rozpisovat, aby som nenudila, ale urcite este naviazeme hlavne smerom k intoleranciam a zapalovym traviacim ochoreniam...ako si pomoct stravou

tiez skusim nejako viac popisat co sa deje pri roznych kucharskych upravach presne s vitaminami, mineralmi, proteinmi a tak..

tesim :)

Zobraziť profil masala
~ 24.05.2013 - 20:02

Na to sa uz veľmi teším!