Poznáte ten neodolateľný pocit, keď na vás príde chuť na sladké? Pocit, ktorý sa nedá inak odstrániť, len sa rýchlo nadopovať sladkou maškrtou?

Rýchlo a zbesilo cukor!

Prečo si naše telo žiada cukor? Prečo nás tento pocit neusále prenasleduje?

Od malička ma fascinovalo ľudské telo a jeho prešibanosť, ako sa dokáže vysporiadať s mnohými nástrahami. Ako nám dáva signály, aby nás upozornilo na mnohé nedostatky. Aj chuť na sladké môže byť varovným signálom. Vo veľkej miere (a to až 90%) môže byť prudká chuť na sladké spôsobená výkyvom hladiny cukru v krvi. K tomu dochádza ak máme nepravidelný prísun potravín v priebehu dňa. Chuť na sladké tiež môžeme mať, ak sme fyzicky vyčerpaní, nevyspatí alebo konzumujeme potraviny s vysokým glykemickým indexom. Tieto spúšťače chutí na sladké vieme ovplyvniť. Ale poznáme tiež stavy kedy je chuť na sladké spôsobená napríklad ochorením štítnej žľazy, kvasinkovými infekciami alebo je častým javom pri menopauze a predmenštruačnom syndróme. Na všetky tieto podnety naše telo zareaguje a vytvorí v nás pocit chuti na sladké. A prečo práve sladká chuť? Vo všeobecnosti platí, že cukor nám rýchlo dodáva energiu. To znamená, že si ním rýchlo doplníme deficit.

Glykemický index a glykémia

Je to síce pekné, že sme si zhltnutím čokolády či inej maškrty rýchlo vyrovnali hladinu cukru, ale ak by sme hľadeli do budúcna, tak by sme mali zvážiť to, akou maškrtou si chuť na sladké zaženieme. Nami veľmi obľúbené sladkosti nie sú práve tým najšťastnejším riešením, pretože majú vyskoký glykemický index (GI). Čo je to ten GI a prečo by sme si naň mali dať pozor? GI vyjadruje rýchlosť akou potravina zvyšuje hotnotu glykémie (hotnota cukru v krvi). Jednoducho povedané, ak zjeme potravinu, ktorá ma vysoký GI – tá sa v našom tele veľmi rýchlo rozloží a dochádza k rýchlemu uvoľneniu energie do krvi. Glykémia sa rýchlo zvýši, telo uvoľní inzulín a prebytočná energia sa ukladá vo forme tuku. No a to je práve neželaný efekt pojedania sladkostí. Mali by sme preto voliť potraviny, ktoré majú nízky GI (obsahujú komplexnejšie sacharidy, ktoré sa pomaly odbúravajú). Každú potravinu náš tráviaci systém rôzne dlho rozkladá a teda rôzne dlhý je čas, kedy sa nám do tela uvoľňuje energia. Čím je trávenie pomalšie, tým je hladina cukru v krvi stabilnejšia.

Ako narábať s potravinami s vysokým GI? Mám sa ich obávať a nekonzumovať ich?

Je známe, že môžeme znížiť hodnotu GI potravín ich spracovaním. A to napríklad pri konzumácii ovsenej kaše sa dosahujú hodnoty GI 79 (+ - 3) avšak ak by sme zjedli vločky v celku, ich hodnota GI by bola 55 (+ - 2) viď. tabuľka. To znamená, že ak sú potraviny konzumované vo vačsích častiach (napr.ovsene vločky vs. ovsena kaša kaša, zemiaky vs.zemiaková kaša, atď.) ich trávenie sa predlžuje. Tiež myslite na to, že ak má nejaká potravina nízky GI a polejeme si ju napr. maslom alebo inak výdatne prichutíme, jej hodnota GI rastie. To platí napr. pre čokoládu. Čokoláda s vysokým obsahom kakaa nemá vysoký GI, avšak ak je v nej väčší podiel masla než kakaa, GI je vysoký.

V tabuľke je uvedený prehľad potravín s hodnotami GI (porovnané z 205 štúdií, z rokov 1981 – 2007)

Sledovať GI sa oplatí!

Ak budeme konzumovať potraviny s nízkym GI, tak by sa nám mohlo podariť odbúrať náhly pocit chuti na sladké. Vačšinou platí, že potraviny, ktoré nie sú sladké, majú nízky GI a cukor z nich sa v tráviacom trakte dlho získava. Ale ak to už na nás raz za čas príde – doprajme si a nemajme výčitky. Veď je nám všetkým dobre známa stará fráza, že zakázané ovocie chutí najlepšie. Aj Eva si v rajskej záhrade dopriala sladké jablko. Ja prvá sa hlásim k tomu, že keď to na mňa príde, tak nestíham rozbaľovať sladkosti. Ale možno sa nabudúce skúsim zamyslieť a pochrúmem orechy. A ak niekedy vymyslím spôsob, ako oblbnúť špičku jazyka, tak vám potom o tom niečo múdre napíšem – zatiaľ však ostávam čokoholik a teším sa kedy to zas u nás doma vypukne.

Zdroje

http://www.ellies-whole-grains.com/flax-for-diabetics.html
http://www.webmd.com/food-recipes/features/health-effects-of-sugar
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2584181/
http://www.usn.sk/vyziva-poradenstvo/hladina-cukru-v-krvi-vs-pocitanie-k...

Zdieľaj



Pridaj sa