Každý sme individuálny. Inak vyzeráme, inak sa správame a aj náš metabolizmus nefunguje rovnako. Všetky tieto odlišnosti sú zapísané v našej DNA. V praxi to znamená asi toľko, že keď zjem na obed podľa nejakej diéty predpísaných 100 gramov špenátu ja aj moja kamarátka, tak príjem dôležitých látok, ktoré naše telá potrebujú, bude u každej iný. Bezhlavo veriť nejakej “zaručene fungujúcej” diéte je teda celkom ošemetné, ba niekedy až zdraviu nebezpečné. Pritom ak by sme sa držali niekoľkých základných pravidiel, čo sa zdravého stravovania týka, žiadne diéty by sme nepotrebovali.

Sama som od puberty vyskúšala nespočetné množstvo rôznych diét. Všemožné nové trendy, ktoré práve leteli. Vegánstvo, makrobiotika, ajurvéda, výživa podľa krvných skupín... bolo ich viac než dosť. Nakoniec našťastie sedliacky rozum zvíťazil, diéty som opustila a je mi oveľa lepšie.

V tomto článku by som s vami rada zdieľala skúsenosti ohľadne zdravého stravovania. Mnohé informácie sú podložené mojím výskumom a štúdiom z vedeckého laboratória, kde som roky pracovala. Ale žiadne odborné formulky potrebovať nebudeme a verím, že keď aspoň niektoré z nasledovných rád prevediete do praxe, budete sa cítiť fajn a spokojní.

Univerzálna zdravá diéta neexistuje

Pestro a striedmo

Najdôležitejšie pravidlo zo všetkých. Striedať rôzne potraviny a jedlá. Nestagnovať a nejesť stále to isté. Dbať na sezónnosť a preferovať lokálne suroviny.
A samozrejme, neprejedať sa! Ak sa to s akýmkoľvek zdravým jedlom (aj keby to bolo ovocie) preženie, celý prospech pôjde tatam. Prejedanie sa je obrovská záťaž pre váš metabolizmus, aj celkovú rovnováhu. Takýmto barbarským rozťahovaním žalúdka sa k štíhlej línii dopracovať nedá. Skúste vždy pri prvých náznakoch nasýtenia odložiť na chvíľu tanier, dať si pauzu. Dobrý trik je ísť si umyť zuby a dať si tak signál, že sme dojedli a je na čase robiť ďalšie veci.

Múka, obilniny a strukoviny

Vždy, keď ma popadla nejaká nová mánia zdravého stravovania, vyrazila som do obchodu so zdravou výživou a nakúpila milión vecí. Amaranth, quinou, bulgur, tebi, nori... všetko “super alternatívy” podľa najnovšieho časopisu. Vačšina z tých vecí mi potom zostarla v špajzke. Buď som niečo nevedela ani poriadne pripraviť, alebo mi to vôbec nechutilo. Keďže sa nejedná o lacné suroviny, s novinkami experimentujte radšej postupne a opatrne. Nemusíte mať hneď múku pohánkovú, ovsennú, ryžovú, gaštanovú. Nájdite si vašu obľúbenú. Mnoho z týchto múk má úplne iné vlastnosti, ako klasická pšeničná múka. Cesto z nich nebude nadýchané, bude sa pripekať a bude tvrdé. Najviac sa klasickej múke podobá celozrnná špaldová. Má príjemnú orieškovú chuť, je dobrá na trávenie a ak použijete jemne mletú, tak z nej dostanete rovnako nadýchané buchty a koláče ako s múkou bielou. Pri iných múkach treba často uspôsobiť podmienky prípravy. Piecť pomalšie a pri nižšej teplote.

Čo sa týka obilnín a strukovín, je dobré ich pred prípravou nechať namočiť, alebo naklíčiť. A nezabudnite aj na oriešky a semienka, malé výživné superbomby. Dodajú okrem fyzickej zdatnosti aj na dobrej nálade a spestria jedlo.
A keď už sme pri tejto téme, nebojte sa pustiť do pečenia! Nie je nad domáce rožky či chlebík. Nie je to vôbec ťažké. Na bonvivánoch máme veľa receptov aj pre začiatočníkov, tak hor sa do toho!

Mäso, vajcia, syry

Aj keď je to často diskutovaná téma, je bez pochyby, že bielkoviny naše telo potrebuje. Bohužiaľ, kvalita týchto surovín s rozmachom supermarketov prudko klesá. A to je veľká chyba. Preto skúste vyhľadať lokálneho mäsiara vo vašom okolí. Takého, ktorý vám ochotne poradí a predá vždy len to čerstvé. Syry a vajíčka kupujte radšej farmárske. Ak nemáte po ruke trh, nájde sa kopec e-shopov, ktoré už takéto potraviny majú v ponuke. Domáce vajíčka, syry bez tisícov stabilizátorov a umelých prídavkov, či kura, ktoré reálne niekedy behalo po dvore a nebolo po celý život zavreté v klietke. Takéto potraviny sú nielen zdravšie, ale aj oveľa lepšie chutia.

Ovocie, zelenina a bylinky

Pamätám si, ako som prvýkrat vycestovala do zahraničia. Bolo to v Portugalsku a ochutnala som tam mango. Ten zážitok bol úžasný, nebíčko v papuľke. Tak šťavnaté a čerstvé a sladké! Kúpiť si mango u nás v obchode? Neporovnateľné. To už radšej nikdy skúšať nebudem.
Ovocie a zeleninu potrebujeme konzumovať často. Najviac pri tom ale treba dbať na sezónnosť a lokálnosť. Na jeseň sa viac hodí pripraviť jablkovú štrúdľu, než jahodový cheesecake. Ak je ponuka v obchodoch ozaj malá, vitamíny sa dajú získať aj inak. Ja si v zime pravidelne pestujem žeruchu. Stačí tanierik, kus vaty, voda a do troch dní máte krásnu čerstvú žeruchu. Na raňajky s krajcom chleba a maslom vynikajúce. Alebo kyslá kapusta, so zemiakovými plackami, mňam!
Pri ovocí, zelenine a bylinkách, je nesmierne dôležité skladovanie. Väčšinou chladné, tmavé miesto funguje viac ako chladnička, kde tieto potraviny stratia chuť a vôňu.

Tuky

To, že čerstvé, kvalitné lisované oleje sú veľmi zdravé, vie snáď už každý. Skúste okrem olivového oleja napríklad štýrsky dyňový. Je neuveriteľne chutný. Alebo olej orieškový, kokosový...
Pri úpravách potravín pri vysokých teplotách je ale dobré použivať menej drahé oleje. Preferujem, tak ako aj naši predkovia, keď ešte nemali chladničku, prepustené maslo. Pripravíte si ho ľahko doma, dlho vydrží, neprepaľuje sa a má jemnú maslovú chuť. No a samozrejme, pri niektorých tradičných jedlách sa používa masť. A viete čo? Nevidím na tom nič zlé. Všade strkať alternatívy sa niekedy neoplatí. Nebudem si predsa bryndzové halušky prichucovať olivovým olejom. Okrem toho, masť sa hodí k príprave pri vysokých teplotách, pretože sa tak ľahko neprepáli. A ja masť dokonca používam aj na pleť a aká je to paráda :)

Tukom sa netreba vyhýbať úplne. Potrebujeme ich k svojmu fungovaniu rovnako, ako ostatné živiny. Kupovať samé nízkotučné výrobky, aby sme schudli, je (neodpustím si ten výraz) blbosť! Budeme len viac hladní, menej vládať a cítiť sa ochablo. Keď na záver varenia na zjemnenie pridáte do jedla lyžicu masla, alebo ho pokvapkáte kvalitným olejom, jedlo vás rýchlejšie a plnohodnotnejšie zasýti a zjete menšie množstvo.

Sladidlá

Tu platí jedno pravidlo, so sladidlami opatrne. V strave prijímame už tak dosť skrytých cukrov a naša túžba po sladkom je často len skrytá závislosť. Skúste cukor na týždeň úplne vysadiť a budete milo prekvapení zmenou. Naozaj ho toľko nepotrebujeme! Tiež skúste iné sladidlá: med, sladenku, melasu. Biely cukor len výnimočne. Niekedy sa nahradiť nedá a to do istých druhov koláčov a zákuskov. Ale aj chuť na sladké sa dá zahnať rôzne. Sušeným ovocím, čerstvou ovocnou šťavou, alebo domácou müsli tyčinkou.

V rovnováhe a prakticky

Každý si musí nájsť svoj praktický štýl, pretože dbať na kvalitné zdravé domáce stravovanie vyžaduje určitý čas a námahu. Ešte k tomu stále rozmýšľať, aby každé jedlo bolo v rovnováhe, malo dosť bielkovín, sacharidov, vitamínov... no, nie je to ľahké. Keď som začala pracovať a ako čerstvej vyštudovanej biologičke mi na strave záležalo veľmi, brala som si vždy obed do práce. Kúpila som si termosku na jedlo a ráno tam zaliala pohánku ochutenú bylinkami. Než som sa prišla do práce, bola pekne napučaná. V práci som si ju poliala kvalitným olejom, posypala dyňovými semienkami a bol to super obed. Teraz keď mám rodinu, každý víkend varím poctivý vývar. Časť zamrazím, aby bol vždy po ruke a čo mi ostane v chladničke je základom varenia na všetky polievky a omáčky počas týždňa. Chlieb pečiem domáci. Jeho príprava trvá asi 8 minút, tak prečo nie? Chce to sa zamyslieť, nájsť si svoju cestu a hlavne sa nevzdávať!

Pár tipov

Určite sa nájdu aj iné, ale toto sú moje stálice surovín, ktoré sa oplatí vyskúšať:

  • Miso - fermentovaná pasta, ktorá obsahuje veľa cenných látok, dlho vydrží v chladničke a tak máte po ruke kedykoľvek za pár minút výbornú polievku
  • Sladenka - pre mňa hádam najobľúbenejšie sladidlo, tú chuť milujem
  • Tebi - sušené droždie, má veľké množstvo vitamínov a výborné je aj na dochucovanie
  • Tamari - jedna z najkvalitnejších sójových omáčok, má cenné enzýmy
  • Bylinková soľ s morskými riasami - výborné dochucovadlo, ktoré okrem iného dodá aj dôležité aminokyseliny
  • Prepustené maslo - domáce, bez neho si už svoju kuchyňu neviem predstaviť

Rada na záver

Nebojte sa kombinovať a hlavne si prípravu jedla a aj samotné jedenie vychutnávajte. Je potrebné dbať na kvalitu, pretože ako sa vraví "nie sme tak bohatí, aby sme si kupovali lacné veci". Skúste variť od základu, z poctivých celých surovín. Vyhýbajte sa polotovarom a potravinám plným Éčok a umelých prísad.

Ak by ste mali akékoľvek otázky, neváhajte sa spýtať. Jedlo a zdravie je široké téma a stále sa dá dačomu priučiť. Teším sa na vaše vlastné skúsenosti, postrehy a inspirácie.

Zdieľaj



Pridaj sa




Komentáre

Zobraziť profil Táňa
~ 08.01.2016 - 18:55

Keby si bola krajčírka a nie molekulárny biológ, komentovala by som to v zmysle: "ušila si mi to na mieru" ... som presne toho istého názoru. Každý sme iný a mali by sme poznať svoje telo, jeho potreby a podľa toho sa rozumne stravovať. Alebo ako by povedala naša babka: Nežrať a hýbať sa :-)

Zobraziť profil emko
~ 08.01.2016 - 19:25

dík mami, vážim si :)

Zobraziť profil Evča
~ 09.01.2016 - 18:13

ahoj emko, poučný a výstižný článok, diky zaňho..E.

Zobraziť profil emko
~ 09.01.2016 - 19:38

vdaka :)