- Prihláste sa alebo sa zaregistrujte, aby ste mohli pridávať komentáre.
Hovoriť o výnimočnosti domáceho kváskového chleba nie je ľahké. Najlepšie je ho ochutnať, pretože kto ochutná, ten hneď pochopí :)
V skratke, kváskový chlieb má niekoľko predností. Je chutnejší, kôrka chrumkavejšia, krásne sfarbená a skaramelizovaná. Kváskový chlieb má nižší glykemický index a dlhšiu trvanlivosť. Ale hlavne, vedieť ho upiecť je neskutočne príjemný pocit :)
Aby sme mohli upiecť kváskový chlieb, potrebujeme kvások. Ten môžeme získať od niekoho, kto ho už sám má a z kvásku pečie. Je to zároveň celkom fajn príležitosť pre získanie osobných rád a skúseností, ktoré sú na nezaplatenie. Skúste pohľadať niekoho vo vašom okolí pomocou kváskovej mapy.
Keď ale nikoho s kváskom po ruke nemáme, netreba zúfať. Stačí vyhrnúť rukávy, nabrať odvahu a obrniť sa trpezlivosťou. Pretože ako so všetkým, učenie a opakovanie robí majstra.
Dúfam, že tento článok vám v tomto učení čo najviac pomôže. Ak sa vám dariť nebude, nevadí. Pýtajte sa, ukazujte svoje výtvory. Stačí napísať komentár pod článok, pripojiť obrázok a posnažím sa poradiť, ako najlepšie viem. Spolu to zvládneme :)
Nasledujúce články
Ako začať - princíp
Aby sme získali kvások, musíme najprv založiť niečo, čo nazveme štartér. To je vlastne len zmes múky a vody. O štartér sa musíme pár dní zodpovedne starať, prikrmovať ho a trénovať, až z neho vznikne stabilný kvások, z ktorého môžeme začať piecť.
Princíp štartéru, teda to, čo sa v ňom počas nášho pestovania odohráva, je nasledovný:
Keď zmiešame vodu s múkou, enzýmy v múke začnú rozbíjať komplexné cukry v múke na cukry jednoduché. Týmito jednoduchými cukrami sa živia mikroorganizmy, ktoré štartér prirodzene obsahuje. Sú to kvasinky a baktérie. A celý tento proces sa volá fermentácia.
Doležité pre chuť chleba a pre to, aby nám vôbec vykysol, sú práve kvasinky a baktérie. Popíšme si ich a ich úlohy v kvásku bližšie.
Kvasinky
Sú odlišné od tých, ktoré bežne kúpime v obchode v podobe sušeného droždia, alebo kocky čerstvého. Sú to divoké kvasinky (Saccharomyces exiguus), ktoré sa nachádzajú všade okolo nás. Vo vzduchu, na našich rukách, v múke, ktorú používame, atď. Ich úloha počas fermentácie je produkovať alkohol a CO2. Vďaka nim cesto nakysne a chlieb pekne narastie.
Baktérie
Nachádzajú sa v syroch alebo jogurtoch (Lactobacillus) a tiež sa počas fermentácie živia cukrom. Ich úlohou je produkovať kyseliny, ktoré dávajú cestu a teda chlebu chuť.
Možno sú tieto odbornejšie termíny nuda, ale ak pochopíme, o čo ide, oveľa ľahšie sa nám bude uvažovať a riešiť prípadné chyby, ak sa nám s kváskom a pečením nebude dariť.
Takže ešte raz. Najprv založíme štartér. Ten prikrmujeme a až je stabilný, dostaneme z neho kvások, plný aktívnych kvasiniek, z ktorého sa už dá piecť.
Čo potrebujeme na založenie štartéru?
- Múku (najlepšie celozrnnú a čerstvú)
- Vodu (ideálne filtrovanú - zbavenú chlóru, alebo aspoň prevarenú)
- Nádobu (sklenená priehľadná je najlepšia)
- Utierku alebo vrchnák (na zakrytie nádoby)
Určite sa pýtate, aký typ múky je najlepší. Teoreticky je jedno, či hladká pšeničná, alebo celozrnná žitná. Divoké kvasinky budú tam aj tam. V zásade ale platí, že čím lepšia múka, tým väčšia pravdepodobnosť, že sa nám štartér podarí. Takže okrem toho, že čerstvo mletá múka bude určite fungovať viac, než nejaká stuchlina zo skladu, zaleží aj na celozrnnosti a množstve gluténu. V celozrnnej múke je viac kvasiniek, hlavne v obalovej časti okolo zrna. Pomer gluténu v múke nám zase ovplyvní štruktúru cesta, ale o tom sa ešte rozpíšem neskôr.
Ja osobne najradšej používam celozrnnú, jemne mletú špaldovú alebo žitnú múku. Dávajú chlebu tú správnu chuť a šmrnc. Ak sa ale napríklad chystáte na sladké pečenie, môžete štartér založiť z pšeničnej múky, ktorá má chuť neutrálnejšiu.
Založenie štartéru
Neviem ako vy, ale ja som ten typ, čo si rád veci čo najviac zjednodušuje. Takže v nasledujúcom postupe nebudeme potrebovať žiadnu váhu a presné merania. Som totiž zástanca toho, že lepšie než všetky recepty sveta, je vedieť, o čo ide. Použiť svoje zmysly a inštinkty. To znamená, vedieť vysledovať, ako cesto vyzerá, vonia, chutí a aké je na dotyk.
A nie je to len z pohodlnosti. Častokrát sa mi totiž stalo, hlavne čo sa pečenia chleba týka, že som presne dodržovala gramáž a časy v postupe a raz sa podarilo a inokedy nie. Netušila som prečo. A to do nálady veru nepridá.
Ideme na to
- Do perfektne čistej, väčšej sklenenej nádoby dáme múku.
Je veľmi praktické použiť väčšiu nádobu, aby ste mohli pekne sledovať rast štartéru a neskôr v nej zarobiť aj kvások. Stačí napríklad 7 dcl zavarovacia sklenica
Stačia tri lyžice, alebo za hrsť, alebo pol hrnčeka. Na presnej gramáži naozaj nezáleží. - Múku zriedime čistou, nechlórovanou vodou do konzistencie tuhšieho cestíčka. Proporcie vody a múky nemusia byť ultra presné. Malo by to byť hustejšie lievancové cestíčko. Dôležité je cestíčko poriadne premiešať, aby v ňom neboli hrudky a ani stopy po suchej múke. Ja používam lyžicu, ale niektorí pekári to robia rukou.
- Nádobu zakryjeme čistou utierkou, alebo pokrievkou. Ale nie na tesno, aby štartér mohol dýchať. Uložíme ju na miesto bez prievanu a bez priameho slnka. Niekde, kde sa drží viac-menej konštantná teplota. Napríklad do vypnutej rúry. Ideálna teplota je 25 až 27 stupňov.
A to je všetko. Štartér je založený. Od teraz ho budeme len sledovať a kŕmiť, starať sa oň. Trénovať a množiť naše kvasinky. Aby nabral štartér silu, bol predvídateľný a spoľahlivý :)
Aktivita štartéru v nasledujúcich dňoch, teda ako sa v ňom budú tvoriť bublinky a množiť kvasinky, záleží od viacerých faktorov:
- Teplota prostredia a vody (čím vyššia, tým bude štartér aktívnejší, ale pozor, nezabiť kvasinky vysokou teplotou, takže v žiadnom prípade štartér nenechajte pri teplote nad 35 stupňov)
- Percento celozrnnosti múky (čím celozrnnejší je pomer múky, tým je štartér aktívnejší)
- Čerstvosť múky (čim čerstvejšie namletá múka, tým rýchlejšia fermentácia)
- Hustota štartéru, teda pomer múky a vody (hustejší štartér fermentuje pomalšie)
- Množstvo (vačšie množstvo zarobeného štartéru fermentuje pomalšie)
Tak, máme za sebou prvý krok k príprave kvásku. Štartér skontrolujeme na druhý deň. Bublinky sa možno už objavia, ale možno sa objavia až za dva - tri dni. To vôbec nevadí! Dôležité je, že tam budú a oni tam budú! :) Všetko záleží od vyššie spomínaných faktorov. A hlavne, aktivita štartéru, keď ho zakladáme, je variabilná. O to ide, ho vytrénovať a stabilizovať.
Kŕmenie
Keď na druhý deň, prípadne za dva - tri dni uvidíme po stranách nádoby a na vrchu pár bubliniek, znamená to, že sme na dobrej ceste. Bublinky znamenajú, že kvasinky sú aktívne, množia sa a je im fajn. Vhodný čas, kedy začať kŕmiť, nám okrem bubliniek prezradí aj vôňa, lepšie povedané aróma štartéru. Bude cítiť viac ostro, kyslo, skoro ako zrelý syr. Ak ho kúsok ochutnáme, bude tiež chutiť kyslo. Vtedy je správny čas na kŕmenie.
Ešte poznámka: na povrchu sa môže počas čakania na bublinky objaviť tmavšia krusta. To nevadí. Jednoducho ju vtlačíme dnu a štartér dobre premiešame.
Postup kŕmenia
- Polovicu až 3/4 zmesi dáme preč a nahradíme čistou vodou asi do pôvodného objemu.
- Premiešame a vmiešame aj čerstvú múku, aby nám znovu vzniklo hustejšie cestíčko.
- Opakujeme raz denne, najlepšie vždy v ten istý čas.
Ak jeden deň zabudneme prikŕmiť, nie je to žiadna katastrofa. Skontrolujeme a prikrmíme ďalší deň. Pre udržanie štartéru je kritické:
- Nenechať ho hladovať príliš dlho
- Nevystavovať ho extrémnym teplotám
Zachovať vždy približne rovnaký objem štartéru veľmi pomáha. Ak si neveríte v odhade, nastavte si svoje vlastné pravidlá. Napríklad prikrmujte vždy tromi lyžicami múky. Alebo si urobte na nádobu čiarku a dodržujte rovnaký objem. Takéto značenie sa veľmi hodí aj pri sledovaní rastu štartéru.
Počet dní, koľko musíme štartér kŕmiť, záleží od jeho aktivity. Ako sa budú kvasinky množiť a budú spokojné. Môže to byť 4 dni, týždeň, alebo dokonca 10 dní.
O čo nám ide a čo chceme dosiahnuť, je stabilný štartér. Kvások je vlastne len časť plne aktívneho štartéru, z ktorej pečieme. Už to nie je len zmes múky a vody, ktorá fermentuje a v ktorej sa ledabolo množia kvasinky. Kvasinky v kvásku sú zodpovedne pracujúce, dostatočne namnožené a krásne nám pomôžu nakysnúť chlebík.
Pri určovaní ideálnej fázy, kedy dostaneme zrelý, aktívny kvások, si treba všímať nasledujúce znaky:
- Bubliniek je stále viac a sú menšie. Štartér v najviac aktívnej fáze bude skoro až napenený a bublinky budú všade.
- Mení sa aróma. Štartér je zapáchajúci. Ostro kyslý pred kŕmením. Sladkavejší s mliečnym nádychom po kŕmení.
Po čase nastane efekt, kedy po nakrmení štartér narastie a potom za pár hodín zase klesne. Toto je presne ten moment, ktorý si musíme odsledovať. Vtedy je fermentačný proces stabilný a predvídateľný. Keď teda nakŕmime štartér, ktorý za pár hodín znásobí svoj objem a potom začne klesať, dostalí sme plne aktívny kvások a môžeme začať piecť. Ak by ste si neboli istí, či je štartér naozaj v tej správnej fáze, existuje test, ako to zistiť. Ale o tom, ako aj o ďalších krokoch bude nasledujúci článok.
Teraz ešte ostáva dovysvetliť, prečo sa veľkej časti štartéru zbavujeme a čo s touto časťou robiť. Dôvody, prečo tak robíme sú nasledovné:
- Ak by sme sa časti nezbavili, ďalším a ďalším kŕmením by sme mali na konci procesu zbytočne veľa hmoty a tiež by nás to stálo oveľa viac múky, ktorú musíme pri kŕmení použiť.
- Mať vždy približne rovnaký objem štartéru pomáha balancovať pH.
- Kvasinky sa v štartéri množia, je ich v určitom objeme stále viac. Keď zmenšíme toto množstvo pred ďalším kŕmením, dostanú tieto kvasinky viac potravy a budú šťastnejšie a rýchlejšie rásť.
A čo s tým zbytkom? Môžeme ho vyhodiť, alebo niekomu darovať pre jeho vlastné kváskové pokusy. Môžeme ho tiež použiť ako základ pre lievance, na zahustenie omáčok, polievok, do kysela alebo do segedínu. Jednoducho do jedál, ktoré majú radi kyslejší nádych.
Možné problémy
Žiadna aktivita, ani po pár dňoch:
- Príliš nízka teplota
- Stará múka
- Voda obsahujúca fluorid, chlorid
Na povrchu je hnedá tekutina:
- Je to symptóm toho, že štartér hladuje, nie je o neho dobre postarané (a pravdepodobne aj smrdí celkom octovo). Kyslé metabolické medziprodukty baktérií rozbíjajú gluténovú štruktúru a voda sa oddeľuje od múky. Často sa vyskytuje u tekutých štartérov, alebo ak sú len z bielej múky. Najlepšie je tekutinu vyliať, vrchnú časť štartéru vyhodiť a pekne ho nakŕmiť a dať radšej viac do chladna
Objavili sa pliesne:
- Ak ste ho nechali dlhú dobu nezakrytý
- Nebola dostatočne čistá nádoba
Komentáre
petram15 ~ 30. január 2021 - 9:35
Dobrý deň, prvý pokus u mňa s kváskom z bio ražnej celozrnnej hladkej múky od zn. J. Vince - dnes je to tretí deň od založenia ráno, včera večer som prikrmovala (mal krustu na vrchu, zapáchal dokysla). Dnes po cca 11hod už opätovne naskočil, má bublinky... mám prosím čakať znova až do večera na ďalšie kŕmenie alebo môžem postup opakovať aj každých 12 hod? Priznám sa však, že mne osobne nevonia, stále zapácha tak dokysla, čiastočne dráždi nos.. má to tak prosím byť alebo nastala niekde chyba a bude treba začať odznovu? Inak sa správa v zmysle popisu, prikrytý ho mám utierkou, len tá vôňa... je možné, že sa zmení do nasladlej postupne? Môže to byť aj druhom múky? Veľmi pekne ďakujem za Vašu odpoveď.
EllieaSammy ~ 6. máj 2020 - 13:07
Dobry den, chcela by som poprosit o radu. Poctivo postupujem podla vasich pokynov, len dnes je uz 16 den krmenia a kvasok stale nie je ako ten vas. Pouzila som celozrnnu psenicnu muku, prefiltrovanu a prevarenu vodu len teplota v mojom byte je 19 stupnov. Na obrazku je kvasok po 10 hodinach.
emko ~ 6. máj 2020 - 13:12
In reply to Dobry den, chcela by som by EllieaSammy
Bože veď vyzerá krásne! Rovno z tohoto by som hneď zobrala na cesto, fakt, neboj :)
EllieaSammy ~ 6. máj 2020 - 14:03
In reply to Bože veď vyzerá krásne! Rovno by emko
Tak to uz mozem pouzit? Dakujem velmi pekne, potesili ste ma.
emko ~ 6. máj 2020 - 14:16
In reply to Tak to uz mozem pouzit? by EllieaSammy
Smelo do toho, držím palce :)
Mako ~ 2. máj 2020 - 11:12
Ak sa cesto prekvasí, cítiť to nejako na chuti chleba? Mne nabobtnalo do asi 4 násobneho množstva a neviem, či bolo prekvasene, lebo na chuti som nič zásadné nepostrehol. Dík.
emko ~ 2. máj 2020 - 11:53
In reply to Ak sa cesto prekvasí, cítiť by Mako
Cesto keď sa prekvasí, tak je to naprd. Bude chutiť do kysla a hlavne z neho budeš mať placku
Mako ~ 2. máj 2020 - 11:55
In reply to Cesto keď sa prekvasí, tak je by emko
TO hej placku som mal, ale kysle nebolo.
Mako ~ 1. máj 2020 - 13:07
Čau Emko. Taká začiatočnícka otázka. Môžem prikryť sedemdecku aj fóliou? Hrozí však, že tam bude minimalny alebo žiadny pristup vzduchu, čo môže ohroziť zdravý zrod štartéra/kvásku počas 4-10 dní. V článku spomínaš utierku, cez ktorú vzduch prejde. Ďakujem. Mariko z Martina
emko ~ 2. máj 2020 - 10:49
In reply to Čau Emko. Taká začiatočnícka by Mako
Nerobila by som to, mohol by sa štartér nepekne zapariť... :)
Mako ~ 2. máj 2020 - 11:15
In reply to Nerobila by som to, mohol by by emko
Vyššie hovoríš, že prikryť vekom alebo handrou. Ked to dam vekom, tiež nemusí mať prístup vzduchu (sedemdecka a veko na závit). Ak sa aj zaparí, je to problém?
emko ~ 2. máj 2020 - 11:52
In reply to Vyššie hovoríš, že prikryť by Mako
keď to len priložíš na vrch a nezatvoríš, tak je to ok...prístup vzduchu tam bude
mayyka ~ 1. máj 2020 - 11:49
Dobry den. Zatial peciem z klasickeho drozdia ale prave zakladam kvasok. Mozem cast starteru, ktory vyhadzujem, pridat do cesta na chlieb? Neurobi to nejaku sarapatu ked tam bude aj drozdie? Dakujem.
emko ~ 1. máj 2020 - 12:57
In reply to Dobry den. Zatial peciem z by mayyka
Beźne to tak robím, v pohode :)
Katy ~ 13. apríl 2020 - 10:27
Ahoj :) Už druhý krát sa pokúšam získať kvások... Žiaľ prvý krát niekde nastala chyba, tak druhý krát som si už teóriu naštudovala lepšie. Kvások mám v kúpeľni (je tam konštantná teplota) dnes je to 14ty deň! Kvások je z kvalitnej ražnej celozrnnej múky. Krmím poctivo každý deň o tom istom čase, odoberám z neho vždy pred krmením a po kŕmení krásne narastie na dvojnásobnú veľkosť. Je samá bublinka, veľká, malá, krásne vonia... Avšak dnes som skúšala ten test či bude plávať a nepláva :/ Ako je to možné? AK je dobrý mal by určite plávať?
Ďakujem za odpoveď :)
emko ~ 16. apríl 2020 - 13:45
In reply to Ahoj :) Už druhý krát sa by Katy
Postupovala si uplne správne... dokonca by som povedala, že sa s ním až moc mazlíš :)
Ten plávajúci test musíš odobrať v správnom štádiu zrelosti po tom, ako urobíš rozkvas...
Katy ~ 16. apríl 2020 - 3:12
In reply to Postupovala si uplne správne. by emko
No tak ani rozkvas neplával, ale vyzeral dobre tak som si povedala, že ho skúsim aj tak upiect. Potom som sa dočítala, že ražný často nepláva a aj tak je dobrý, neviem nakoľko je táto info. pravdivá, ale asi na tom niečo bude, lebo chlebík som upiekla a podaril sa neskutočne :)
Vďaka! :)
emko ~ 16. apríl 2020 - 5:35
In reply to No tak ani rozkvas neplával, by Katy
No hurá, som moc rada, že sa ti podaril :)
ZuZikaaa ~ 2. apríl 2020 - 9:00
Dobrý deň, prosím Vás, to máme každý deň pred kŕmením hneď aj polovicu štartéra odobrať? Alebo sa odoberá len te 3-4 deň?
emko ~ 3. apríl 2020 - 3:47
In reply to Dobrý deň, prosím Vás, to by ZuZikaaa
Áno. AK by si neodobreala, tak by si mala stále väčšie množstvo a kýbel kvásku len kvôli kŕmeniu by ti bol naprd. Potom už tak pravidelne kŕmiť nemusíš. AK máš štartér v chladničke, tak ti stačí kŕmiť raz za týždeň.
kyselovicka ~ 2. apríl 2020 - 14:45
Dobry den prajem. Dakujem za krasny inspirativny web :) V case korony som si povedala, ze sa skusime starat aj u nas doma o kvasok. Kedze s mukou sa v tychto casoch neda moc vymyslat, zalozila som kvasok zo spaldovej celozrnej hladkej. Podla clanku a obrazkov to s nim vyzera nadejne. Dnes za dve hodiny zdvojnasobil objem a nasledne padol, ma 8 dni. Avsak nie je taky vybublinkovany ako na obrazku v clanku, je redsi, ma bublinky. Je to sposobene druhom muky? Test- plavanie na vode zvladne kazdy dobry kvasok z akejkolvek muky? Dakujem za radu, usmernenie.
emko ~ 3. apríl 2020 - 3:52
In reply to Dobry den prajem. Dakujem za by kyselovicka
Presne! Tá hustota a bublinky záleží na type múky. Moja múka je veľmi smädná očividne :) Ak ti test funguje, tak neváhaj a peč :)
kyselovicka ~ 6. apríl 2020 - 14:32
In reply to Presne! Tá hustota a bublinky by emko
Ach nie je to take idealne :) on je stale ako take cesto (ked ho idem rano krmit tak som ho skusila dat do vody a padol na dno. Bublinky su taketo.(pripajam foto) Chce to este cas (toho mam habadej) alebo je to s nim stratene a mam radsej zacat o znovu? krmim ho ako piste. odoberiem cca 1/2 az 2/3 a dam muku a vodu, priblizne 1:1. je to hustejsie cesto ale nedrzi si formu.
emko ~ 16. apríl 2020 - 13:59
In reply to Ach nie je to take idealne :) by kyselovicka
Sakriš premýšľam ako poradiť... hm.
Skús buď nechať na dne ozaj minimum a kŕm tak. Alebo začni od znova...ale skúsila by som aj s inou múkou..
kyselovicka ~ 16. apríl 2020 - 14:47
In reply to Sakriš premýšľam ako poradiť. by emko
Vzala som si z neho lyzicu lebo podla mna bol funkcny ale nie idealny na pcenie. A zacala som ho krmit raznou mukou ale aktualne kazdych 12 hodin. lebo on bol po 24hodinach strasne hladny a smrdel ako aceton. Tento s raznou mukou vyzera velmi spokojne. Tak hadam raz aj daky chlieb bude :)
marian188d ~ 27. marec 2020 - 11:08
Ahojte. Rozkvas na zamiesenie cesta si pripavujem deň pred pečením chleba. Používam celozrnnú ražnú múku a dojčeneckú saguaro vodu, tak isto, ako aj na materský kvas. Rozkvas si pripravujem do misky samokysky, v pomere 170g múkuy a 230g vody + 50g materkého kvasu. Celé to poriadne premiešam a nechám pracovať do druhého dňa cca 20 hodín pri izbovej teplote. Čas prípravý rozhvasu je zo skúseností :-) Z tohto rozkvasu vypracujem kilový chlieb, tj. 1100g cesto. Po upečení približne 1kg chlieb. Ten istý "rozkvas" som použil aj na dukatové buchtičky, pečené plnené buchty, a biele rozky. Na pampušky som miesto celozrnnej ražnej múky použil svetlú špaldovú múku.
emko ~ 30. marec 2020 - 14:05
In reply to Ahojte. Rozkvas na zamiesenie by marian188d
Super, vďaka :)
Caja156 ~ 24. marec 2020 - 11:33
Prosím vás dá sa podľa pohto postupu založiť štartér len zo pšeničnej múky? Ďakujem za odpoveď
emko ~ 26. marec 2020 - 5:24
In reply to Prosím vás dá sa podľa pohto by Caja156
Dá určite. Asi bude vyzerať inak ako tento tu na fotke, bude tekutejší, lebo múka "nevypije" toľko vody, ale fungovať bude :)
sabishi ~ 21. január 2019 - 13:24
Klasicky chlieb podla bonvivanov peciem uz dlho, na kvaskovy chlieb som ale odvahu az doteraz nemala. Zaciatkom januara som vyhrnula rukavy, obrnila sa trpezlivostou a zalozila starter. Po 10dnoch sa konecne starter rozhodol posunut na dalsiu metu a ja som dnes dala kysnut svoje prve kvaskove cesto. Zajtra rano by som ho chcela upiect, tak drzte palce, nech to stoji za to :-) inak super detailny popis, zaciatocnici su krasne prevedeni kvaskovanim :-)
emko ~ 21. január 2019 - 3:02
In reply to Klasicky chlieb podla by sabishi
Paráda, tak ako to dopadlo? :)
sabishi ~ 11. február 2019 - 10:44
In reply to Paráda, tak ako to dopadlo? : by emko
Vyyyborne :-) odvtedy peciem aspon raz do tyzdna psenicno razny a je naozaj TOP. Akurat som prve 2 chleby piekla na plechu (nemam ani kamen ani liatinu) a moc nenaskocili, boli chutovo vyborne, ale boli take hutnejsie. Tak som ich zacala piect v pekaci na hus a chlieb nadherne vyskoci, striedka je jak vata a korka je fenomenalna. Ten chlieb je jednoducho bezkonkurencny. Super, ze si sa podelila do detailov so svojim know how 😘
emko ~ 13. február 2019 - 6:58
In reply to Vyyyborne :-) odvtedy peciem by sabishi
To ma veľmi teší, ďakujem. Piecť chleba je super, máločo ma tak hodí do pohody :)
evamaria ~ 20. september 2018 - 4:54
Dobrý deň, chcem poprosiť o radu. Založila som si kvások podľa návodu a 4 dni krásne vyzrieval. Na štvrtý deň po nakŕmení vyrástol a potom klesol na pôvodnú výšku. Tešila som sa ako sa mu darí. A na piaty deň ráno som zistila, že je riedky a zapácha ako staršie kvasnice. Čo sa stalo? Mohlo to spôsobiť to, že pri kŕmení som nič neodoberala iba pridávala? trošku som si z neho ešte odložila a prikŕmila, ale neviem či už nie je pokazený.
MajkaP ~ 27. máj 2018 - 11:48
A ešte mám jednu otázočku. Na fľaši 7 decovej mám označené, do akej roviny mám prikŕmiť kvások po tom čo 3/4 odoberiem. A po piatich hodinách mi narástol. Fotku pripájam. Myslíte, že už je kvások dostatočne pripravený na to, aby som mohla z neho piecť? Dnes 27.mája je to 9 dní, odkedy som si ho založila. Ale keď ho ochutnám, chutí stále tak octovo. Je to normálne? Či mám ešte počkať? Ďakujem krásne za odpoveď :)
emko ~ 31. máj 2018 - 3:29
In reply to A ešte mám jednu otázočku. Na by MajkaP
Chutí octovo, keď ho prikŕmiš? To by nemal.. Tak chutná ale zrelý kvások...to je ok.
Skús si robiť čiarky ako narastie vždy po hodine...a potom sleduj, kedy začne klesať.
Daj vedieť :)
MajkaP ~ 24. máj 2018 - 6:52
Ano, robí už väčšie bubliny, a má už takú viac kváskovú vôňu. Ako keby som ho kupovala v obchode. To tak má voňať? Ďakujem :)
emko ~ 31. máj 2018 - 13:06
In reply to Ano, robí už väčšie bubliny, by MajkaP
Áno presne tak má voňať, jemne nasladlo a trošku ovocne :)
MajkaP ~ 19. máj 2018 - 9:41
Pripájam aj druhý obrázok s bublinkami :)
MajkaP ~ 19. máj 2018 - 9:40
Dobrý deň. Mala by som na Vás otázočku. Včera som si prvý krát založila štartér podľa Vášho návodu. Chcem sa opýtať, či som to urobila dobre a nie je toho veľa, alebo to tak má byť? Pripájam aj fotky. A na druhý deň sa mi začali robiť už malinké bublinky. Či to je v pohode? :) Ďakujem za radu. :)
emko ~ 23. máj 2018 - 12:27
In reply to Dobrý deň. Mala by som na Vás by MajkaP
Vyzerá v pohode...ako pokračoval? Predpokladám, že teraz už robí bublinky väčšie :)
Livik ~ 25. apríl 2018 - 3:40
Dobrý deň,
Ďakujem krásne za super postupy, milujem túto stránku :)
Mám ale otázku, môžem použiť celozrnnú ražnú múku na založenie kvásku, a potom aj na následné prikrmovania? Musí byť aj na kvások použitá múka min. T650?
Prípadne kde kúpiť naozaj kvalitnú múku - značka, obchod..
Vopred ďakujem pekne za radu.
emko ~ 26. apríl 2018 - 13:53
In reply to Dobrý deň, by Livik
Ja ďakujem za krásny koment :)
Určite môžeš. Ja mám jednu kvalitnejšiu múku ktorou som založila a ňou aj prikrmujem. Pri miesení cesta sa už potom s múkami hrám...
Keď už máš silný štartér, tak ho môžeš meniť na pšeničný alebo aký potrebuješ a už tú zmenu múky vydrží. Len si vždy pre istotu nechaj kúsok pôvodného v chladničke..
Múka sa dá v supermarketoch už kúpiť dobrá, alebo cez eshopy a najbližšie mlynárne :)
BeBa123 ~ 22. február 2018 - 13:53
Dobrý deň,
chcela by som poprosiť o radu, mam založený štartér už štvrtý deň, a nie som si istá či je už dostatočne pripravený na kvások , keďže nemá toľko bubliniek ako vidim na Vašom obrázku. Je ešte tento štartér vhodné prikrmovať alebo založiť nový ? Veľmi pekne ďakujem za radu :)
emko ~ 24. február 2018 - 11:37
In reply to Dobrý deň, by BeBa123
Uf tak tento vyzerá hladovo ...
Môžeš skúsiť s ním pracovať ale možno to bude zbytočná námaha... By som začala s novým. Tekutina sa ti na povrchu nesmie objaviť, to už je vyššie štádium vyhladnutia. Skús prikrmovať častejšie. Máš ho v teple, alebo v chlade?